HEJTfakt #05
Vědci potvrzují:
Jestli si myslíš, že to o tobě ví někdo jinej líp než ty, pak máš určitě pravdu!

Vědci sehráli v 60. letech v jedné americké škole divadýlko – dali učitelům jména náhodně vybraných dětí a tvrdili jim, že se jedná o zvlášť šikovné a nadané žáky, lepší než ostatní. Těmto dětem se do roka jako zázrakem výrazně zlepšil prospěch. Vědci zjistili, že protože učitelé OČEKÁVALI, že tyto děti jsou šikovnější než ostatní, chovali se k nim podle toho – víc se jim věnovali, častěji je chválili apod.
Jak je to možné?
Říká se tomu sebenaplňující se proroctví. Ukazuje, že to, jak se chováme, má obrovský vliv na to, co se kolem nás děje. Ve skutečnosti mnohem větší, než jsme si ochotni připustit.
Když ti bude někdo (rodiče třeba) pořád dokola opakovat, že na něco nemáš, nakonec svoje chování této „pravdě“ začneš přizpůsobovat. Proč by ses snažil, když to stejně nemá cenu? Tak jako se děti v americké škole zlepšili, může kdokoli z nás selhat, když se nám nedostane přiměřené podpory. Nesnažíme se tolik, jako kdybychom věřili, že na to máme. Prorokové tak nakonec mají pravdu – něco, co se na začátku mohlo zdát nepravděpodobné, se stalo skutečností. Proroctví se potvrdilo, protože mu ostatní uvěřili.

Víš, co je to obětní beránek? Právě u něj často sebenaplňující se proroctví funguje dost dobře. Ten, kdo je terčem obviňování (i když se obviňování ze začátku bránil), se často stává tím, za co je označován. Nehledě na jeho skutečné vlastnosti. Pokud budou všichni o cikánským děcku ve škole předpokládat, že na to nemá, a podle toho se k němu chovat, je pravděpodobné, že nakonec skončí ve zvláštní škole. Pokud budou všichni věřit, že uprchlíci budou zdrojem problémů v naší společnosti, co pak?
Funguje to taky naopak. Když věříme, že na něco máme, dokážem vyvinout dost sil a dosáhneme toho.
Pro chytré hlavičky aneb další kvalitní informace:
- Sebenaplňující předpověď - sociologický výcuc na wikipedii
- Je mi 17 - úchvatný TEDx video, ve kterým Kateřina dospělákům dokazuje, že se maj za co stydět. Dospělí učí teenagery, že jejich nápady jsou bezcenné, že nerozumí světu kolem sebe a že mají mlčet a přijímat, co jim dospělí říkají. To je příklad sebenaplňujícího se proroctví.
- Pygmalion efekt - a další úžasný psychologický experimenty