HEJTfakt #04
60 % lidí někdo FAKT SERE
zbytek spí nebo souloží

Tohle je pokračování Hejtfaktu #3 o dobrejch a špatnejch lidskejch stránkách.
Dobrá zpráva je, že vlastnosti, které obdivujeme na druhých, nás přitahují, protože je máme sami. Jen je možná ještě tolik nežijeme – nezpíváme třeba proto, že nám někdo kdysi řekl, že to neumíme, nebo že se bojíme neúspěchu.
Říká se tomu promítání, odborně projekce. Když promítáme, nevidíme svět takový, jaký je, ale vidíme ho jako zrcadlo našich vlastních chtěných i nechtěných vlastností. Fígl je v tom, že když promítáme, nemůžeme skutečný problémy řešit. Tím, že se snažíme řešit jejich odrazy, je jen posilujeme.
Ve společnosti máme celé „kolektivní projekce“. Naše vlastní nechtěné vlastnosti promítáme na jiné skupiny, a tvoříme tak obětní beránky.
Funguje to tak, že jednoho dne se rozhodneme a stvoříme dvě škatulky. V jedné jsme MY - ti dobří, a v druhé ONI - ti ostatní, ti zlí. Do takových škatulek pak strkáme všechno - na jedné straně stojí ti “pracovití, poctiví, vzdělaní, morální, čistotní“, na druhé pak ti “líní, podvádějící, primitivní, nemorální, špinaví”. Tak vznikají stereotypy, které mají jednu nepříjemnou vlastnost - jdou hrozně těžko změnit.
Z bambiliónu informací kolem nás pak vybíráme jen ty, který pasují do našeho vidění světa. Škatulky “poctivý” a “čistotný” stojí vedle “morálního”. Smradlavýho bezďáka za poctivýho asi neoznačíme. Starý dobrý “šaty dělaj člověka”. Blbý je, že konzervujeme svět do našich představ a nutíme ho, aby naše představy naplňoval. Tohle může vést až k dalšímu jevu, který vysvětlujeme v článku o sebenaplňujícímu se proroctví.

Pro chytré hlavičky aneb další kvalitní informace:
- Stereotypizace - Revue pro média je legendární odborný časopis postgraduálních studentů mediálních studií, žurnalistiky a sociologie FSS MU. V sekci HESLÁŘ srozumitelně vysvětlují řadu konceptů, začtěte se.
- Dva vlci - super krátký příběh k zamyšlení.