HEJTfakt #22
„V zájmu zajištění trvalé bezpečnosti a stability...“
„...bude republika reformována na první Galaktické impérium... Pro klidnou a bezpečnou budoucnost!“

Ne, tohle se u nás neděje (zatím). Řekl to senátor Palpatine ve svým projevu galaktickýmu senátu v třetím díle Star Wars (Pomsta Sithů). Při nadšených ovacích ostatních senátorů si Padmé povzdychla: „Tak tahle umírá svoboda. Za bouřlivého potlesku.“
… i když?
Nepotřebujeme vědět, co se bude dít v budoucnosti, dokonce ani sci-fi k tomu, abychom věděli, že strach je klíčový nástroj k získání a udržení moci a zisku. Věděli to už staří Egypťané - lidi udělají, co budeme chtít, když si vymyslíme nějakého opravdu strašlivého, nelidského nepřítele a lidem slíbíme bezpečí.
A vědí to i dnešní politici - ve jménu bezpečí jsou lidé ochotni vzdát se své svobody a ještě nám zatleskají. Recept, jak se rychle dostat k moci, je na světě! Ale protože se ve skutečnosti tak děsivě nelidských nepřátel, jako byli Sithové, zrovna moc nedostává, je potřeba trochu kreativity. Použijeme, co je zrovna po ruce, a prostě to trochu dotvoříme. Čáry máry fuk - a je tady nepřítel! Zákeřný, zlý a špatný nepřítel, který jistě chce zničit naše domovy, náš pohodlný způsob života a k tomu navrch i naše ženy. Dle libosti se tyto čáry aplikují a vznikají nepřátelské skupiny jako muslimové, uprchlíci, baníkovci, Židé, ilumináti, buržousti, atd.
Dneska k tomu máme super nástroj – masová média. V následujícím galaktickém manuálu vám proto nabízíme jednoduchý návod, jak je využít. Stačí vytvořit to, čemu se odborně říká Morální panika.
Step 1: Znepokojení
Vyberte (nebo vytvořte – na skutečnosti v tomto případě nezáleží) nějakou konkrétní nepříjemnou! událost (např. cikán okradl důchodkyni), vyšperkujte a patřičně ji medializujte. Využijte bulvár, krimi zprávy, sociální sítě, blog.
Step 2: Zobecnění
Nevhodné chování zobecněte na celou skupinu - Romové - a dejte jí vhodné nálepky („kriminálníci“, „devianti“, „nepřizpůsobiví“). Mluvte o nich jako o hrozbě pro naše hodnoty, zájmy a normy. Buďte černobílí, zjednodušujte.
Pamatujte, že vytváříte nepřítele, takové „lidové ďábly“ (folk devils – jak se jim odborně říká). Podporujte přesvědčení veřejnosti, že je třeba proti tomuto nepříteli zakročit.
Step 3: Nepřiměřenost
Zveličujte, buďte zaujatí, snažte se šokovat! Pamatujte, že vám jde o vyvolání paniky. Objektivita a pravda zde nehrají žádnou významnou roli. Vypouštějte fámy. K tomu vám pomůže Lízin ideologický čtverec.
Pokud jste dobří, už teď byste si měli všimnout, že lid začíná panikařit a vyžadovat jednoduchá řešení. Máte jasné řešení? Neomezená moc a peníze jsou za chvíli vaše.
Step 4: Udržení pozornosti
Je třeba pamatovat na pomíjivost – vaše téma může z médií vytlačit po čase něco jiného. Proto musíte soustavně pracovat a vaši pravdu neustále opakovat (však víte, co o ní říkal Goebbels). Můžete založit hnutí nebo politickou stranu, masírujte média a nezapomeňte strach a děs stupňovat.
Pozor - nesnažte se hledat skutečná řešení, jsou příliš složitá a nikoho nezajímají! Někdy může morální panika vyústit až ve společenské změny (sociální vylučování Romů, neochota je zaměstnat, apod.) a právě na nich se dá nejvíc vydělat.
Pro chytré hlavičky aneb další kvalitní informace:

- Oh dearism - Adam Curtis - super krátký film o tom, jak ideologie jednoduchých řešení převálcovala každou opozici, hledající konstruktivní řešení, a o tom, jak v tom pomáhají média. Adam Curtis je jedním z nejlepších současných politických dokumentaristů. Zkoukněte playlist.
- Konstrukce morální paniky a sociální exkluze - exkluzivní článek o morální panice od guru českých mediálních studií Jaromíra Volka. Toho chceš!
- Lukáš Houdek: Prostějovský Večerník ovládá práci s Photoshopem - příklad morální paniky v praxi - případ Prostějovského deníku, rok 2013.